EL NOM I EL SEU SIGNIFICAT
El terme cacera del tresor és una traducció de l'anglès Treasure Hunt (també anomenat Scavenger Hunt o Knowledge Hunt). Es tracta d'un tipus d'activitat molt senzilla i que utilitzen els docents que volen integrar l'ús d'internet a l'aula. Consisteix a cercar informació a la xarxa sobre qüestions molt precises. Talment com si l'alumne estigués cercant (o caçant) un tresor, essent aquest tresor la informació demanada pel professor.
ESTRUCTURA
Una cacera del tresor ha d'incloure els següents apartats:
1. Una introducció que presenti l'activitat i desperti l'interès de l'alumne.
2. Un llistat de preguntes sobre el tema escollit per a la cacera, amb grau de dificultat variable segons el nivell i edat dels alumnes. Les preguntes haurien d'estar dissenyades de manera que es dificulti la pràctica del retalla/enganxa i es potenciï la lectura comprensiva.
3. Un llistat d'enllaços seleccionats pel professor en què l'alumnat pugui trobar fàcilment la informació necessària.
4. La gran pregunta, la informació de la qual no es trobi als enllaços, que els alumnes han de respondre tot fent una reflexió i síntesi de les informacions aconseguides a través del llistat de preguntes.
5. Unes pautes d'avaluació basades en diferents indicadors com ara originalitat, qualitat, encert en les respostes...
6. Els crèdits per indicar la procedència de les imatges, els textos, els models o plantilles usats i per expressar agraïments.
DIRECTORIS
Hi ha diferents professors que han fet caceres del tresor per als seus alumnes. Per tal de consultar-ne exemples podem anar a pàgines com http://www.webquestcat.org/~caceres/ que mostra exemples de caceres en català o a http://www.aula21.net/cazas/ejemplos.htm que en mostra en diverses llengües.
CREACIÓ
Per crear una cacera del tresor prèvia ment cal que identifiquem el tema i l'àrea de la "cacera"; intentar que les preguntes provoquin el pensament i la reflexió, tot evitant el "retalla i enganxa" per part de l'alumnat; incloure un màxim de deu vincles; s'ha de fixar un límit de temps i monitoritzar la tasca de l'alumnat; planificar la manera com els alumnes compartiran la informació, i comprovar que no hi hagi vincles morts.
Un cop hem fet la reflexsió prèvia, ja podem començar a elaborar la nostra "cacera", tot seguint les passes següents:
1. Crear una carpeta on guardarem els arxius que hàgim de necessitar per dissenyar la nostra "cacera".
2. Guardar a l'arxiu les imatges, sons, textos... que hàgim d'usar.
3. Obrir el generador on-line de la web Aula 21 i introduir totes les dades que ens demana.
4. Quan totes les dades estiguin introduïdes, hem de clickar a "CREAR CAZA DEL TESORO".
5. Clickem a "Archivo, guardar como...", ho desem a la nostra carpeta.
6. Per introudir modificacions a la "cacera", hem de tancar-la i tornar-la a obrir amb un editor de pàgines web (Front Page, Dreamweaver...) i afegir-hi les modificacions. S'han de tornar a desar els canvis.
TIPUS D'ACTIVITAT
Es tracta d'un tipus d'activitat que posa en joc diferents competències de l'alumnat que podem resumir en: promoure l'adquisició de coneixements sobre un tema, desenvolupar destreses de recerca d'informació a la web i millorar les destreses de lectura i comprensió de textos. Per tant és un recurs que amplia les competències que els alumnes puguin adquirir a l'aula ordinària.
LA GRAN PREGUNTA
La cacera del tresor és una activitat d'estructura fixa, fet que en facilita el procès de creació perquè d'aquesta manera en elaborar una "cacera" no podem caure en la temptació de provocar l'efecte bola de neu, ja que ens veiem "limitats" a seguir una estructura fixada. Aquesta característica jo diria que facilita les possibilitats d'aplicació a l'aula, ja que sabem que l'alumnat, tot i que en funció de les seves característiques en treurà més o menys profit, difícilment es perdrà en la recerca d'informació.